2013. október 21., hétfő

Birsalma, kökény galagonya...

... sárga, kék, piros színek sora,
őszi színorgia.

A nyaramat programdömping jellemezte, ősszel ért utol a lekvár főzés. Hirtelen felindulásból követtem el a legpikánsabbat, amikor is egyik este öcsém felesége ( sógornőm?) beállított kb. másfél kiló erősen erjedésnek indult körtével, amiből azonnal kellett levárt főzni. Adtam hozzá friss reszelt gyömbért sokat, meg citrom levet, plusz némi cukrot. Annyira tuti és olyan kevéske lett a végeredmény, azonnal elfogyott. Azóta is arra várok, mikor jön szembe akciós körte. A vasárnapi bolhapiacon találtam 100Ft/kg áron ( ebből lett a kökényes körte ), szerintem most vasárnap újra kilátogatok, hátha lesz belőle még. 


A csatnik is izgatnak.  Főztem szilvacsatnit, ami nagggggyyyyyon finom volt ( már a múlté ). Aztán csináltam  almás-sütőtökös csatnit, no a megkezdett üveg hetek óta punnyad a hűtőben. Ez nem jött be. Pozitív élményt okozott viszont a zöldparadicsomos csatni, aminek íze üdébb és frissebb, nekem jobban bejövős. Grillezett zöldségek mellé eszegetjük.

Zöld paradicsomos csatni:
-20 db zöld pari
-5 db piros alma
-3 db piros paprika
-4 db vöröshagyma
-1 1/2 ek. só
-1 1/2 tk. bors
-1 1/2 tk. fahéj
-3/4 tk. szegfűszeg
-2 1/2 csésze cukor
-2 csésze almaecet




A galagonyás projektemet Ágotáékkal töltött hétvége ihlette. A sós citromkrémes torta diszítéseként szerepelt ez a szemrevaló piros bogyó a vacsora asztalon, aminek jótékony hatásai sem elhanyagolhatók. Felfőztem vízben, majd pürét  pasziroztam belőle és ezt adtam hozzá a külön lábosban megfőzött birshez. Elképesztően  szép színű lekvár lett belőle ( képen a középső ). A galagonya szerintem az ízéhez nem sokat adott, inkább a birs uralkodik a lekváromban.



Kökényes körtelekvárt Eszter befőzős blogjában találtam. Kicsit korai még a kökény szüret, de a neten találtam egy ötletet, amit már olvasásakor megmosolyogtam, miszerint a kökényt ha beteszed a fagyasztóba, akkor az egyenértékű azzal, mint mikor a dér megcsípi. Nem tudom próbáltátok-e, mostanában minden "hülyeségnek" felülök, így ezt is megcsináltam. Szerintem semmi nem történt a kökénnyel dérileg, ízileg a hűtőben, ha van más tapasztalat szívesen meghallgatnám;-) Egy dologért viszont érdemes volt kökényt párosítani hozzá, ennek a lekvárnak is varázslatos színe lett a kék bogyótól. 


Vannak terveim a folytatást illetően: itt egy karkosárnyi birs, újabb adag kökény és galagonya amik átalakulásra várnak...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése